دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه!

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» لطف

لطف

دام سخت است مگر یار شود لطف خدا      ور نه آدم نبرد صرفه ز شیطان رجیم

حافظ

در بیان متكلمان، لطف یکی از صفات فعل الهی است و مقصود از آن، این است كه خداوند آنچه مایه گرایش مكلّفان به طاعت و دوری از معصیت می‎ باشد را در حق آنان انجام داده است. البته این امر مقتضای عدل و حكمت الهی می­ باشد. از جهات مختلف، برای لطف، اقسامی را در نظر گرفته ­اند؛ لطف از یک جهت سه گونه است:

الف ـ لطفی که فعل مستقیم و بی‎ واسطه خداوند است. مانند تشریع تكالیف دینی، ارسال پیامبران

ب ـ لطفی که فعل مباشری كسی است كه مورد لطف قرار گرفته است. مانند تفكر و نظر در معجزات پیامبران

پ ـ لطفی که فعل مكلفان دیگر است. مانند امر به معروف و نهی از منكر

از تعالیم اسلام، به روشنی استفاده می‎ شود كه ارسال پیامبران، اخلاق ویژه و سیره عملی آنان، انزال كتب آسمانی، بیان معارف الهی در قالب مثال‎ های ساده و گویا، انذار و تبشیرهای الهی توسط پیامبران، مصائب و ناملایمات، نعمت‎ ها و موهبت‎ های مادی، نصرت‎ ها و امدادهای غیبی، از مصادیق و مظاهر لطف الهی به شمار می‎ روند. البته برخی از آنها مقتضای حكمت خداوند و برخی مظهر و جلوه جود و احسان الهی‎ هستند که مدام جریان دارد .

از دیدگاه قرآن، بعثت پیامبران بشیر و نذیر حجّت را بر مردم تمام كرده و راه اعتذار را بر آنها می ‎بندد: «رُسُلاً مُبَشِّرِینَ وَ مُنْذِرِینَ لِئَلاَّیَكُونَ لِلنَّاسِ عَلَى اللَّهِ حُجَّهٌ بَعْدَ الرُّسُلِ وَ كانَ اللَّهُ عَزِیزاً حَكِیماً؛ پیامبرانی که مژده ­رسان و بیم دهنده بودند تا برای مردم در پیشگاه خداوند پس از فرستادن پیامبران، حجت و عذری نباشد؛ خداوند همواره شکست ناپذیر و حکیم است.»(نساء، آیه165) جمله «عزیزاً حكیماً» بیانگر این است كه بالذات كسی را بر خداوند حقی نیست و حجتی ندارد. از آنجا كه خداوند حكیم است و مقتضای حكمت، هدایت بشر به وجه اكمل می ­باشد پیامبران را مبعوث نمود تا علاوه بر ابلاغ احكام الهی به آنان، از طریق بشارت و انذار آنان را به عمل به احكام الهی تشویق نمایند و از نافرمانی خداوند برحذر دارند.

از مولای متقیان حضرت علی(ع) درباره غرض از آفرینش بشر و فلسفه تكلیف، روایتی نقل شده است که بیانگر جریان دائمی الطاف الهی است؛ آن حضرت(ع) می فرمایند: «خداوند انسان ها را آفرید و خواست كه آنان دارای اخلاق و رفتار پسندیده باشند و می‎ دانست كه آنان چنین نخواهند شد، مگر این كه آنچه مایه سود و زیان آنهاست را بیان كند که این كار در گرو امر و نهی (تكالیف دینی) است و امر و نهی نیز مستلزم وعد و وعید و بیم و امید است و تحقق آنها در گرو آلام و لذایذ است. بدین جهت، زندگی دنیا را با لذایذ و آلام در آمیخت تا آنان را بر لذایذ و آلام اخروی رهنمون گردد.»(بحارالانوار، ج 5، ص316)


فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  فروش تجهیزات ویپ   |   گردشگری ارم بلاگ   |   تهران وکیل   |   مشاور ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه! دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه! مشاهده