دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه!

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» عدالت مهدوی

عدالت مهدوی

با تاملی مختصر در روایات رسیده از حضرات معصومین استنباط می­ شود حضرت مهدی(عج) پس از ظهور، در زمان كوتاهی ظلم و ستم را از روی زمين محو نموده و دنيا را از لوث وجود ظالم­ ها پاك خواهند کرد. آن­ حضرت(عج) ولیّ مقتولين مظلوم هستند و خون آن­ها را از ستمگران مطالبه می­ كنند. ایشان قدرتمندان را سركوب کرده و اشرار را از بين می ­برند تا بتوانند عدالت مورد نظر را برقرار نمایند. وضعيّت جهان در عصر ظهور به طور كامل دگرگون می گردد. در روايتی می خوانيم: «در آخر الزّمان مسلمانان به وسيله حضرت مهدی(عج) از فتنه ­ها و آشوب­ ها خلاصی می ­يابند چنان كه در آغاز اسلام به وسيله پيامبر اکرم(ص) از شرك و گمراهی رها شدند.»(رک: منتخب الأثر، ص290)

در دعای عدیله بعد از اظهار ایمان به رسالت پیامبراکرم(ص) و امامت ائمه معصوم(ع) وقتی به حضرت حجت (عج) می­ رسیم عرض می­ کنیم: «... ثُمَّ الْحُجَّةُ الْخَلَفُ الْقَائِمُ الْمُنْتَظَرُ الْمَهْدِيُّ الْمُرْجَى الَّذِي بِبَقَائِهِ بَقِيَتِ الدُّنْيَا وَ بِيُمْنِهِ رُزِقَ الْوَرَى وَ بِوُجُودِهِ ثَبَتَتِ الأَرْضُ وَ السَّمَاءُ وَ بِهِ يَمْلأُ اللَّهُ الأَرْضَ قِسْطا وَ عَدْلا بَعْدَ مَا مُلِئَتْ ظُلْما وَ جَوْرا...؛ سپس حجّت، جانشين برحق، قائم‏ منتظر مهدى(عج) آن اميدبخشى كه به بقايش دنيا باقی است و از بركتش بندگان روزى يافته اند و به وجودش زمين و آسمان استوار گشته است و خدا به وسيله او زمين را از عدل‏ و داد پر مى‏ كند، پس از آنكه از ستم‏ و بيداد پر شده است...»

بحث عدالت مهدوی مختص شیعه نمی ­باشد، علمای اهل سنت نیز در کتاب­ های معتبر خود از جمله صحاح سته روایاتی در این خصوص از رسول گرامی اسلام(ص) نقل کرده ­اند که به نقل دو مورد بسنده می­ کنیم:

ابوداوود ترمذی در صحیح خود از پیغمبر اکرم(ص) نقل می‌کند که فرمودند: «لو لم­یبق من الدنیا الا یوم لطول الله ذلک الیوم حتی یبعث رجلاً منی ـ او من اهل بیتی ـ یواطی اسمه اسمی... یملأ الارض قسطاً و عدلاً کما ملئت ظلما و جورا؛ هرگاه به پایان دنیا فقط یک روز بماند، خداوند این روز را به ‌قدری طولانی می‌کند، تا اینکه در این روز فردی که از فرزندان من بوده و نامش همنام من است را برمی‌انگیزد ... زمین را از عدل و داد پر می­ کند بعد از آنکه از ظلم و ستم پر شده باشد.»(کتاب تاج، ج 5، ص343)

در کتاب مسند از پیامبراعظم(ص) نقل شده است که فرمودند: «ابشرکم بالمهدی یبعث فی امتی علی اختلاف من الناس و الزلزال فی ملاء الارض قسطاً و عدلا کما ملئت جورا و ظلما یرضی عنه ساکن السماء و ساکن الارض یقسم المال صحاحاً، فقال الرجل ما صحاحاً؟ قال بالسویه بین الناس، قال و یملا الله قلوب امة محمد غنی و یسعهم عدله؛ بشارت می‌دهم شما را به مهدی؛ برانگیخته می‌شود در امت من در هنگام اختلاف مردم و زلزله‌ها. پس زمین را پر می‌کند از قسط و عدل، همانطور که از ظلم و جور پر شده باشد. ساکنان آسمان و زمین از او خشنود خواهند بود و اموال را به طور صحیح تقسیم می‌کند. شخصی از آن حضرت پرسید: معنای تقسیم صحیح چیست؟ ایشان فرمودند: به تساوی در میان مردم و فرمودند: خداوند قلب­ های امت محمد(ص) را از بی‌نیازی پر می‌کند و عدل او همگان را فرامی‌گیرد.»(مسند احمد، ج 3، ص 37)


فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  گردشگری ارم بلاگ   |   فروش تجهیزات ویپ   |   مشاور ایرانی در لندن   |   تهران وکیل  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


آلینز، تجربه لذت‌بخش خرید از سراسر دنیا! آلینز، تجربه لذت‌بخش خرید از سراسر دنیا! مشاهده