خرید از سراسر دنیا


» شهید رجب آخوندی

شهید رجب آخوندی

شهید رجب آخوندی

نام پدر: علی

تاریخ تولد: 1/11/1344

شماره شناسنامه: 15123

تاریخ شهادت : 26/9/1357

محل شهادت: مرند

دلیل شهادت : تیراندازی مامورین در راهپیمایی

محل دفن: باغ رضوان مرند

شهید رجب آخوندی در اول بهمن 1344 در یک خانواده مذهبی چشم به جهان گشود. با توجه به مشکلات مالی خانواده، از نوجوانی (کلاس چهارم) صبح­ ها در کارگاه قالی بافی کار می کرد و شب­ ها درس می­ خواند. تحصیلات ابتدایی را در دبستان فرخی به اتمام رساند.

جوانی مؤمن و انقلابی بود. با اخلاق و رفتارش دوستان زیادی را به خود جلب کرده بود. در اکثر مراسم مذهبی به ویژه عزاداری امام حسین(ع) حضوری فعال داشت. ساده و بی­ آلایش بود. از رشته­ های ورزشی به فوتبال علاقه داشت.

زمانی که قیام مردمی علیه نظام ستم­شاهی محمدرضا پهلوی شروع شد او دانش آموز اول راهنمایی مدرسه نوراسلام بود؛ هم اعلامیه­ های حضرت امام(ره) را پخش می­ کرد و هم در راهپیمایی ­ها و اجتماعات شرکت می­ نمود. با اینکه نوجوانی سیزده ساله بود، ترسی از گلوله و باتوم نداشت با شجاعت وارد تظاهرات می­ شد و شعار مرگ بر شاه می­ داد.

حدود یک ماه مانده به آغاز چهاردهمین سال زندگیش در غروب روز یکشنبه 26/9/1357 بر اثر اصابت گلوله مزدوران شاه در مقابل دادگستری شهرستان مرند، به فیض عظیم شهادت نائل آمد و نامش را به عنوان اولین شهید انقلاب اسلامی در شهرستان مرند در لیست شهدا جاودانه ساخت.

در مورد تاریخ شهادت ایشان، اختلاف روایت وجود دارد؛ با اینکه بهداری مرند در نامه ای با شماره 7385/30 به تاریخ 5/7/1360 و استشهاد محلی که به تأیید کمیته انقلاب اسلامی مرند رسیده است تاریخ شهادت را 27/10/1357 اعلام کرده­ اند، پدر بزرگوارشان تاریخ 26/9/1357 را روز شهادت ایشان می­ داند. قرائن موجود هم این تاریخ را تأیید می­ کند. با توجه به اینکه شهید سیدعلی سیدزاده ـ دیگر شهید مرند ـ در تاریخ 9/10/1357 به شهادت رسیده است تاریخ 26/10/1357 برای شهادت شهید رجب آخوندی نمی­ تواند صحیح باشد.

آقای علی آخوندی، پدر شهید می گوید: « روز 26/9/56 حدود غروب آفتاب از خانه خارج شد مادرش از رفتن به بیرون ممانعت می­ کند که درگیری هست جواب می­ دهد آنها که کشته شدند من از آنها بهتر نیستم؛ پس از خارج شدن از منزل، نماز مغرب و عشا را در مسجد محل می خواند و در تظاهراتی که آن روز بیشتر به درگیری و وخامت کشیده شده بود شرکت می­ کند در نتیجه در مقابل دادگستری مورد اصابت گلوله مأمورین جنایتکار رژیم واقع و از ناحیه قلب به سختی مجروح و قبل از رسیدن به بیمارستان شهید می­شود. در بیمارستان کالبدشکافی به عمل آمده و گلوله را از سینه­ اش خارج کرده­ اند.(توضیحات پدر شهید در مصاحبه با مأمور بنیاد شهید.)

 

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  گردشگری ارم بلاگ   |   فروش تجهیزات ویپ   |   مشاور ایرانی در لندن   |   تهران وکیل  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


اعداد فرشته در عشق و روابط عاشقانه! ✓ کانال یوتیوب اعداد فرشته در عشق و روابط عاشقانه! ✓ کانال یوتیوب مشاهده